نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
851
-
الف
+

عرضه جدیدترین اثر «سید ضیا قاسمی» در نمایشگاه کتاب تهران

«من زنده‌ام هنوز» شامل گزیده‌ای از ادبیات افغانستان به کوشش «سیدضیا قاسمی» برای نخستین‌بار در نمایشگاه کتاب تهران عرضه می‌شود.

به گزارش آی فیلم 2، کتاب «من زنده‌ام هنوز»؛ دربردارنده گزیده‌ای از اشعار «صوفی عشقری» به کوشش «سیدضیا قاسمی»، شاعر و نویسنده مشهور افغانستانی، برای نخستین‌بار در نمایشگاه کتاب تهران عرضه می‌شود.

این کتاب که از سوی نشر آمو به چاپ رسیده، شامل گزیده‌ای از اشعار «غلام نبی عشقری» معروف به «صوفی عشقری»، از شعرای سده سیزدهم افغانستان است. او که در سال 1271 دیده به جهان گشوده، از جمله شاعران افغانستان است که نخستین شعرخود را  به عمر  22 سالگی سرود.

از آن پس، بسیاری از اشعار عشقری در روزنامه‌ها منتشر شد؛ راهی که او آغاز کرد، 70 سال ادامه یافت. عشقری سرانجام در سال 1358 دار فانی را وداع گفت.

مضامین سروده‌های عشقری را می‌توان در چند بخش دسته‌بندی کرد؛ نخست اشعاری که رنگ و بوی عارفانه دارد. این دسته از اشعار او، دارای مضامین بکری است که در سبک و سیاق استواری سروده شده‌اند. دسته دیگری از اشعار او، شعرهایی است که در آن می‌توان واژگان و اصطلاحات عامیانه را یافت. اشعار او از دل بر می‌خواست و لاجرم بر دل‌های مردم می‌نشست؛ از همین روست که وی در میان مردم شهرت فراوان دارد.

عشقری شاعر رسمی و درس آموخته نبود اما بنا به استعداد فطری و طبع خداددادی که داشت اشعاری روان و زیبای سروده است. به نظر می‌رسد نشست و برخاست با ادبا و اهل فضل و انس با بیدل و شاعران کلاسیک، تأثیر خود را بر سخن شاعر گذاشته‌اند. محبوبیت او از آنجا محسوس است که اسـتادان موسـیقی در زمان حیاتـش، اشـعار او را با نوای موسـیقی سروده‌اند.

در پیوند با این خبر بیشتر بخوانید:

شب را گریستیم، سحر را گریستیم...

«عشقری» پارسی‌گوی افغانستانی که 70 سال شعر گفت

م ا 

نظر شما
ارسال نظر